Image Hosted by ImageShack.us Image Hosted by ImageShack.us Image Hosted by ImageShack.us

Tuesday, March 15

rahsia pelajar cemerlang ;)

ASSALAMUALAIKUM Fellas !
Apa khabar semua?
Sihat luar biasa bagus ?
Here's a few tips to become a best student ,I took it from the book "Oi Bangunlah Oi" by Dr.HM Tuah Iskandar Al-Haj...He's a pemes motivator,btw his book semua best!

Jom Menambah mutu untuk menjadi nombor satu...Mesti korang berusaha nak ke arah itu kann?
Untuk cemerlang dalam exam ada caranya .

TENTUKAN VISI.
Korang mesti ada visi yang jelas ke mana hala tuju korang.Orang yang ada visi yang jelas dalam pelajaran akan lebih menghargai masa,bercita-cita,berkomitmen tinggi,pragmatis dan praktikal orangnya.Kalau tidur setengah hari dah jadi habit,itu tandanya takde visi.

ATUR LANGKAH
Nak sampai dengan mudah,cepat dan selamat ,ikut landasan atau ikut highway yang dah ada.Jangan menerobos hutan,carik pasal.Sampai jugak,tapi ter-kebelakang dari yang lainlah.Kurang cerdik tu namanya.Faham ?

KONSISTEN
Dalam bahasa lain,istiqamah.Biar menelaah sikt tapi kerap dan selalu.Jadikan budaya menelaah tu habit.Kalau buku pun payah nak pegang,jangan buat lawak kata nak dapat 5A,8A @ 12A.Ingat ni cerita kartun ke? Jangan biarkan kegagalan kecil mematahkan semangat kamu ,boleh?

PERCAYA KEPADA PERTOLONGAN ALLAH SWT DAN USAHA SENDIRI
ALLAH cipta manusia untuk berjaya,bukan untuk gagal.Tapi kehendak untuk berjaya tu terletak pada manusia tu sendiri.Dah kamu tak nak bertindak,tanam padi pun tak nak ,takkan nak makan nasi.Gitulah perumpamaannya soal merealitikan impian ni..Jadi jangan lalai solat dan doa

SENTIASA DEKATKAN DIRI DENGAN ORANG YANG BERJAYA
Baca buku ni salah satu.Kan dengar orang berjaya tu. Tampal gambar ikon di dinding,ikon apa yang kamu nak jadi? Kalau nak jadi angkasawan tampal gambar angkasawan.Tu namanya mendekatkan dirilah tu :)

So ,gunakan lah info ni untuk menjadi yang lebih baik okey?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...